آبشار شوی....یکی از زیباترین آبشار های ایران

آبشار شوی یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته‌کوه‌های زاگرس است که در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد.این آبشار در نزدیکی مرز استان خوزستان و استان لرستان قرار دارد و به‌همین دلیل مردم شهرستان دورود در لرستان نیز آن را از جاذبه‌های گردشگری شهر خود می‌دانند، در صورتی که موقعیت قرارگیری این آبشار نسبت به دهستان شوی و مرز شهرستان اندیمشک و نیز فاصله کم آن از ایستگاه راه‌آهن تله‌زنگ اندیمشک قرارگیری آن در استان خوزستان را محرز می‌کند. قابل ذکر است با توجه به تصاویر ماهواره‌ای نرم افزار گوگل ارث فاصله آبشار شوی تا نزدیک ترین مرز استان لرستان حدود ۲۰ کیلومتر است. در جلد ششم از جغرافیای ایران نیز از این آبشار در دزفول یاد شده‌است.

گفته می‌شود که ارتفاع این آبشار در حدود ۸۵ متر و عرض آن نیز حدود ۷۰ متر است لیکن هنوز منبع نقشه برداری موثقی این مطلب را ذکر نکرده‌است. این آبشار در بهار دارای طبیعتی سرسبز و بسیار زیباست. این آبشار در دره‌ای بین کوه چهل و یک و سالن کوه قرار دارد.همچنین منطقه بسیار زیبای گرپه در آن نزدیکی است.

برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد. مسیر اول از سمت منطقه سردشت دزفول و پیرچل و مسیر دوم از طریق ایستگاه راه‌آهن تله زنگ شهرستان اندیمشک می‌باشد و به همین دلیل گاهی به اشتباه در بعضی منابع از آن به‌عنوان آبشار تله‌زنگ یاد می‌شود.

در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شودکه بدلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است.

برای تماشای عکس ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد