هزینه های المپیک در پکن

چین با صرف رقمى بیش از ۴۰ میلیارد دلار براى برگزارى مراسم المپیک، بیش از هر میزبان دیگرى در تاریخ برگزارى بازى‌ها هزینه کرده است. این رقم شامل ساخت ورزشگاه‌هاى جدید، پروژه‌هاى زیر ساختى و مبارزه با آلودگى هواى شهر پکن بوده است.

 
در هر کشور دیگرى چنین هزینه‌اى مى‌توانست با اعتراض عمومى روبرو شود، اما در چین چندان بحث بر انگیز نبوده است. در کشورى که رسانه‌ها محدود هستند، بسیارى از مردم از رقمى که خرج شده اطلاعى ندارند. این در حالى است که بر اساس آمار بانک جهانى در سال ۲۰۰۵ بیش از ۱۳۵ میلیون نفر در این کشور با روزى ۱.۲۵ دلار زندگى مى‌کردند. به گفته ى کمیته ى سازمان دهى پکن، تاکنون ۱۲ میلیارد یوان ( ۱.۹ میلیارد دلار) صرف ساخت ۱۲ ورزشگاه جدید و بازسازى ورزشگاه‌هاى دیگر شده است. بیش تر این هزینه‌ها با حمایت مالى دولت و بخش‌هاى خصوصى ساخته شده است.
 
مقامات شهر پکن نیمى از این پول را براى ساخت ورزشگاه اصلى بازى‌ها که آشیانه ى پرنده نام دارد، هزینه کرده‌اند و باقى ورزشگاه‌ها را مجمعى از بخش‌هاى خصوصى ساخته‌اند. مقامات پایتخت چین تخمین زده‌اند که رقمى معادل ۲.۱ میلیارد دلار براى هزینه‌هاى اجرایى از جمله پذیرایى از میهمانان و برگزارى جشن افتتاحیه صرف خواهد شد.
 
کمیته ى بین‌المللى المپیک بخشى از این بودجه را که از محل حق پخش تلویزیونى و حامیان مالى را به دست مى‌آورد، به برگزار کنندگان پرداخت مى کند. به گفته کمیته ى سازماندهى پکن، تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار براى کاهش آلودگى‌هاى زیست محیطى پکن خرج شده است. بهبود وضعیت منابع آب، سیستم فاضلاب و کاهش آلودگى هوا بخشى از این برنامه‌ها بوده است.
 
دولت چین در هنگام درخواست سال ۲۰۰۱ خود براى میزبانى بازى‌هاى المپیک متعهد شده بود که تا هنگام برگزارى این بازى‌ها در اوت سال ۲۰۰۸ محیط زیست پاکى براى ورزشکاران فراهم کند. میلیاردها دلار نیز براى پروژه‌هاى زیر ساختى از جمله ساخت ترمینالى جدید در فرودگاه پکن و چندین خط مترو در این شهر خرج شده است.
 
به گفته ى خبرگزارى شینهوا، با این مخارج، هزینه ى برگزارى بازى‌هاى پکن بیش از ۴۲ میلیارد دلار خواهد بود. این در حالى است که هزینه ى برگزارى دوره ى قبل که در آتن برگزار شد، فقط ۱۶ میلیارد دلار بوده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد